Første treningsperiode over

Da har jeg gjennomført mine fire første dedikerte treningsuker
på veien mot Ironman Haugesund i juli.
Jeg bygger min trening på boken Your Best Triathlon av Joe Friel.
Har virkelig trua på opplegget hans!

Som alle periodene er det tre uker med mye trening, og en test-and-rest week.
Test-and-rest week gjøres for å roe ned kroppen, samt sjekke at jeg er på riktig vei.
Jeg var veldig spent på mine resultater i test-uken.

Jeg føler denne perioden har vært veldig lærerik.
Kroppen er kommet godt i gang, både fysisk og psykisk.
Mye mengdetrening i sone 1 og 2.
Tiden er likevel en utfordring.
Det er ikke bare å stå opp tidlig en morgen,
gjennomføre to treningsøkter om dagen, jobbe, ha kjæreste.
Men øvelse gjør mester!
Med litt anstrengelse og planlegging får jeg det til.

Hva har jeg lært

  • Løpe raskere med roligere puls, har en raskere tråkkfrekvens
  • Kroppen min tåler lange rolige løpeturer
  • Sykler mer aerodynamisk, det betyr sitte i tempostilling
  • Svømming krever mye teknisk trening

Hva skal jeg forbedre i neste periode

  • Fokusere på å ta lengre steg når jeg løper
  • Teknisk trening innenfor løping
  • Komme mer på midtfot eller forfot når jeg løper
  • Klare å sykle over en lengre periode aerodynamisk
  • Svømmeteknikk -> det betyr få tak i en god svømmetrener
  • Fortsette spesifik styrketrening relatert til Triathlon
    Godeste Lene Alexandra bistår med dette 🙂

Som avslutning på treningsperioden gjorde jeg en sykkeltest og en løpetest.
Jeg svømming ikke så bra enda, til at det er noen vits å ta testen.

Sykkel-og løpetesten er slik:
Gjennomføre økten på 30 minutter. Skal holde ut hele økten – sammenhengende.
Økten deles inn i to deler. De første 10 minuttene, og de siste 20 minuttene.
Det er min gjennomsnittlige puls de siste 20 minuttene
som sier noe om mitt laktatnivå (melkesyre).

Laktatnivå sykkel: 160 bpm
Laktatnivå løping: 173 bpm

Nå er det nye fire uker som står på planen.
Joe Friel kaller det Base 2.
Nå blir det mer sykling og løping i sone 3 og 4.
Det er lagt inn bakketreninger,
og mer dedikert trening til å sitte i tempostilling på sykkelen!

Et nytt steg skal tas!!

Oppsummering treningsdata Base 1

  • 363 km på sykkelen (13:50 timer)
  • 60 km løping (7:05 timer)
  • 5 km svømming(3:30 timer)
  • Styrke (5:30 timer)
  • Fotball (6:50 timer)
  • Estimert VO2max fra Polar sin pulsklokke: 64
  • Estimert makspuls fra Polar sin pulsklokke: 184
Posted on januar 27, 2013, in Triathlon and tagged , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

