Trene alene eller sammen med noen?

Mange spør om jeg trener sammen med noen eller alene.
Det er todelt.
Etter ett år med testing har jeg funnet ut hva jeg mener er best for min utvikling.

worthit

Styrke
Her trener jeg sammen med Lene Alexandra, og føler det fungerer utmerket!
Hun tar mine mål om Triathlon seriøst,
og legger opp styrketreningen deretter.
Siden jeg har begynt med Triathlon er det fort gjort å droppe styrketrening.
Det skal ikke skje!
Styrketrening og coretrening er helt essesielt for å lykkes i Triathlon!

Svømming
Her har jeg trent alene,
men ser at jeg enten bør trene sammen med noen,
eller få en personlig trener.
Svømming er en teknisk øvelse,
og for å se om jeg gjør det riktig, er noen nødt til å følge med meg.
Hvordan skal jeg ellers vite
om jeg flyter riktig, strekker armene godt nok ut, riktig kroppsholdning osv.

Sykling
Dette gjør jeg alene. Hvorfor?
Fordi det mest sannsynlig ikke finnes en person som ligger på samme nivå som meg.
Detter gjelder både styrker og svakheter innenfor sykling.
Det betyr at
intervaller, styrketråkk, teknikk gjøres ut fra de forutsetningene jeg har.
Jeg kan ikke henge meg opp i hva mine venner, eller andre gjør.
Vi er alle forskjellige.
Jeg er nødt til å ha fokus på meg, meg og meg!

Løping
Av samme grunner som sykling.
Vi er alle forskjellige,
og da blir det vanskelig å trene hurtighet og teknikk sammen med noen.
Dessuten er mine laktatverdier helt sikkert forskjellige fra andre sine.

Det skal sies at rolig lankjøringer for både sykling og løping gjøres sammen med noen.
Da skal det jo likevel kjøres rolig, right?

Hva er dine erfaringer, trener du alene eller sammen med noen?

Posted on desember 30, 2012, in Triathlon and tagged , , , . Bookmark the permalink. 5 kommentarer.

  1. Interessant å lese hvordan du tenker og trener, spesielt mener jeg det er en vanskelig avgjørelse å ta når og om man skal trene sammen med noen!

    Jeg trener stort sett kun alene, når det gjelder fartstrening bruker jeg å finne små konkurranseløp (flott eksempel er Sognsvann Rundt Medsols) men ellers løper jeg alene. Det er til tider tungt og mine to store utfordringer er å løpe rolig når det er en rolig økt, å løpe sakte nok er faktisk vanskelig. Å ditto når det gjelder å presse seg på tøffe økter.

    Styrke, ahhhh.. Vi har alle utfordringer, her er vel en av mine. Jeg trente ikke styrke i det hele tatt ifjor, men har startet med noen øvelser nå. Tror (vet?) at det vil lønne seg. Må bare sette av tid.

    En annen sak, jeg har startet å sykle rolige halvtimer (pt kun 15-20 min) som ren restitusjonstrening for løpingen. Blir interessant å se hvordan det vil slå ut.

    Lykke til med 2013!!

    • Takk for kommentar Andreas!
      Ja, det er faktisk ikke lett, og tror ikke det finnes noen A4-fasit for alle.
      Men føler det jeg skriver vil hjelpe meg mot mitt mål store i Haugesund.

      Burde funnet meg noen små konkurranser selv. Se hva det blir til i 2013.

      Interessant å høre at du har begynt med sykling som restitusjon.
      Mener selv dette er veldig bra for musklene. Ikke gir det belastningen som løping heller.
      Kjører du restitusjonen på sykkel rett etter løping, eller kjører du sykling på rolige dager?

      Selv lykke til i 2013. Mye spennende du skal gjøre!

  2. Jeg skal teste ut hva som fungerer når det gjelder sykkel, og jeg har vel kun syklet 3-4 ganger foreløpig:) Planen er å sykle ca 30 min etter langturer på mer enn 1,5 timer, men vil nok sykle på dager jeg får mark i rompa hvis det er hviledag:)

  3. Jeg trener mest alene på løp og sykkel, men forsøker så ofte det går å svømme sammen med andre som er på samme nivå eller bedre enn meg. Det gjør underverker. Anbefaler virkelig at du bruker noen kroner på å lære riktig svømmeteknikk, samt at du får rettelser underveis. Bli med å triathlonspesifikke svømmekurs, eller ta gjerne kontakt med meg for PT innen svømming. Lykke til, stå på videre så ses vi i Haugesund 🙂
    Kari

    • Helt enig!
      Svømming er det greit å være to. Faktisk ikke så dumt å filme også. Slik at den som svømmer faktisk har en mulighet til å se hvordan hun/han ligger i vannet.

      Ser at jeg muligens må øke svømmemengden. Men er fersk på dette, så tar små steg av gangen.

      Sees i Haugesund! Blir moro, spennende og hardt! 🙂

Legg igjen en kommentar

