Jeg trener Triathlon fordi jeg kan

Dere som har fulgt meg, vet at jeg det siste halve året har testet ut Triathlon.
Testet ut, for å se om dette er noe jeg ønsker å fortsette med.
Etter to sprint-triathlon, samt Trollveggen Triathlon,
kan jeg si med sikkerhet at jeg kommer til å fortsette med denne idretten!

Mange spør meg hvorfor jeg trener, og hvorfor jeg har begynt med Triathlon.
«…Det er jo jævlige syke greier…» sier de.

Jeg trener fordi jeg kan.
Jeg trener fordi jeg liker å mestre.
Jeg trener fordi jeg liker å utfordre meg selv.

Jeg er på ingen måte en god løper, jeg er slettes ikke en god svømmer.
Sykling mestrer jeg.
Likevel gjør jeg dette.
Jeg vet at dersom jeg trener på det, vil jeg klare det!

Det som er herlig med Triathlon er at uansett om du har gjennomført Norseman,
eller heter Kenneth, står vi på startstreken i samme konkurranse.
Det er fasinerende og en god følelse!

Siden min første sprint-triathlon i juni 2012,
har jeg også deltatt i Trollveggen Triathlon og Oslo Triathlon.
Nå er tiden inne for å se videre, titte inn i krystallkulen,
og faktisk gjøre meg opp en mening om hvor langt jeg ønsker å gå.

Jeg deltar ikke for å vinne, jeg deltar ikke fordi jeg er best, jeg deltar fordi jeg kan.
Det å tyne kroppen maks, kjenne smerte, likevel klare å holde fokus,
for deretter å passere målstreken, etter hardt slit og arbeid, det unner jeg alle!

Jeg kommer til å øke treningsmengdene gradvis.
Mitt store mål er Ironman 70.3, gjerne Ironman 70.3 Haugesund!
Hadde noen sagt dette til meg for et år siden ville jeg sagt «aldri verden!».
Nå sier jeg «bring it on!».

For å klare dette er jeg nødt til å lage meg et treningsprogram, samt prioritere.
Jeg har vært dårlig på prioritering. Nå blir det annerledes.

Dette betyr at min trening vil bestå av :

  • Svømming
  • Sykling
  • Løping
  • Styrke (egne PT-timer)

Men først skal jeg bruke september til å lage et godt treningsprogram,
og lese bøker om Triathlon og motivasjon.

Jeg skal delta i stafett under London Triathlon, og jeg skal delta i Oslos Bratteste.
Deretter blir det mengde, mengde og atter mengdetrening gjennom vinteren,
før jeg begynner å spisse formen inn mot Triathlon neste år.

Jeg trener Triathlon fordi jeg kan.

Bilde funnet på internett

Innlegget er inspirert av boken Hardt og Langt. Fra Sofagris til Ironman av Fred Arthur Asdal.

Posted on september 3, 2012, in Triathlon and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 10 kommentarer.

  1. Og innlegg som dette er grunnen til at jeg også driver med trening, min idrettsgren er løping, og jeg digger at folk som deg tørr stikke frem skallen for hugg!
    -det skal være gøy å trene, noen trener mye andre trener lite, det viktigste er (mener jeg) å finne sin idrett og føle mestring!

    Følger deg videre, og venter spent på tankene og ideene dine rundt det neste treningsprogrammet. Spesielt blir det interessant å se øktene rundt løping, maraton er godt og langt:)

  2. Takk @andreasgossner! Hyggelig tilbakemelding.
    Viktig å ha trua på seg selv, å gjøre det man vil. Alt er mulig!
    Ja, det blir moro å teste litt ut. Må gå litt opp veien her. Men det får jeg til.

    Fint om jeg kan få noen tips av deg hva gjelder løping – det trenger jeg 🙂

  3. Hei,
    Takk for tilbakemelding. Kommer gjerne med tips etterhvert, enten som noen tips eller som svar på eventuelle spørsmål. Må ellers melde pass når det gjelder trening på tredemølle, der er jeg rimelig blank. Har prioritert å løpe ute selv med snø/glatt, men denne vinteren velger jeg trolig å betale litt å løpe innendørs på Bislett:)

  4. Så bra!
    Jeg kommer helt sikkert til å spørre. Selv prøver jeg også å trene så mye ute som mulig. Noen ganger blir det bare tredemølle. Men førstepri er ute. Bislett inne høres ikke så dumt ut 🙂

  5. Flere enn meg som har blitt bitt av basillen ser jeg. Jeg er allerede meldt opp til en olympisk og en stafett halvdistanse hvor jeg skal ta svømme delen. Leter etter flere i nærheten, uten bil er det litt mer kronglete.
    Blir spennende å følge deg videre. Har og en liten drøm om Ironman 70.3 en gang. Men først er det halvmaraton om 12 dager.
    Lykke til med treningen videre.

  6. Takk for kommentar @Line.
    Ja, dette er ordentlig moro, samtidig som det sikrer meg mål å jobbe mot. Vinn-vinn!

    Lykke til med treningen videre, dette kommer til å gå kjempebra!
    Noen steder det er mulig å følge deg?

  7. Du har vært helt rå i år, virkelig. Bare å ta av seg hatten.

    Jeg blogger her http://theshrinkingline.com/

    Det har vært en vekt tap blogg da jeg har gått ned 30kg det siste året, men den handler mer og mer om trening merker jeg. Og litt annet, men bare å bruke kategoriene om ikke alt er av interesse.

    Blir ihvertfall morsomt å følge deg videre på veien mot Ironman 70.3.

  8. Takk igjen @Line! Det motiverer at du skriver slikt.

    Skal følge med på bloggen din.
    Artig og givende å følge andre sin fremgang.

Legg igjen en kommentar

