Monthly Archives: april 2012

Redusere stress og være mer tilstede

Som de fleste vet er jeg godt i gang med min trening. Trening gjør meg glad,
positiv og opplagt. I tillegg får jeg mer overskudd!
Nå som treningsbiten og formen er så bra som den er,
prøver jeg hele tiden å se etter områder jeg kan forbedre meg.

Dette er ikke et typisk innlegg om trening, men tanker jeg har gjort meg rundt stress,
og det å være tilstede.

Det finnes mye informasjon på nettet om stress, men jeg velger wikipedia sin tilnærming:

Stress betegner en belastende fysisk eller psykisk tilstand. Kortvarig stress kan være nyttig, mens langvarig stress kan medføre risiko for livstruende sykdommer. Det henger særlig sammen med utskillelsen av adrenalin og kortisol

Videre står det

De psykiske symptomene på stress er blant annet impulsiv atferd, følelsmesmessig ustabil, trang til å gråte, manglende konsentrasjon, tretthet, små lyder irriterer samt rastløshet. De fysiske symptomeneer hjertebank, tørr i hals og munn, stamming, søvnvansker, svettetokter, mageproblem,hodepine, nakke- samt ryggsmerter. Stress kan gjøre den stressede trist og i verste fall føre til depresjon.

Ser jeg dette sammen med det å ikke være tilstede der jeg er, kan det fort gå i nedoverbakke,
og jeg vil ha det unødvendig dårlig med meg selv.

Ikke er jeg doktor, ikke er jeg lege. Det jeg skriver nedenfor er kun mine betraktning rundt stress, samt hva jeg skal gjøre for å redusere stress i min hverdag.

For en tid tilbake kom jeg over noen gode artikler innenfor tre områder som har gjort meg oppmerksom, samt fått meg til å tenke.

Dette er helt konkrete områder som har hjulpet meg i min hverdag, og bidratt til at jeg er mer tilstede der jeg er, med mer kontroll av det som skjer rundt meg.

Bilde er lånt fra tv2.no

For at jeg skal spinne videre rundt området med å redusere stress,
har jeg sett for meg nye områder det kan være lurt jeg har mer fokus på.

Ikke bli irritert på ting jeg ikke får gjort noe med
Dette kan være folk, områder, dårlige tv-programmer, ting osv.

Være tilstedte der jeg er
Det betyr at når jeg f.eks snakker med noen skal jeg se på den personen,
ikke gjør alt annet (ja, droppe mobilen!). Kommer noen bort til meg på jobb for å spørre om noe,
skal jeg ikke multitaske på PC’en. Fokus på vedkommende!
Legge bort PC og mobil i møter. Å følge med der jeg er, er et must!

Fortsette med Innbokskontroll
Bruke innboksen min som et samlingssted for de oppgavene jeg har, og skal gjennomføre.
I tillegg bruker jeg appen Captio dersom jeg skal huske noe, og ikke er i nærheten av PC’en,
slik at jeg kan sende mail direkte til meg selv.

Planlegge neste uke
Hver helg går jeg gjennom neste uke. Er det presentasjoner jeg skal ha klart til møter?
Er det møter jeg kan takke nei til? Er det andre ting som må flyttes? Får jeg tid til alt?
Skal jo ha fritid også.

Dropp multitasking
Hodet mitt klarer ikke gjøre mer enn én ting av gangen.
Dette innebærer at jeg må ha fokus på det jeg skal gjøre. Alt annet får vente
til jeg setter i gang med neste oppgave!
Les gjerne denne artikkelen fra morgenbladet.no

Litt på siden I: Droppe å surfe dersom det er dårlig dekning
Høres kanskje banalt ut, men jeg har en tendes til å forsøke å koble meg opp på nett
gang på gang ved dårlig dekning. Jeg bør heller vente til jeg vet det blir bedre dekning igjen.

Litt på siden II: Spille chillout-musikk når jeg beveger meg ute
Dette gjelder særlig til og fra jobb. Mye bedre å høre på musikk, enn å følge med på alt stress, bråk,
og sure mennesker rundt meg.

Advertisements

Våtdrakt – check!

I forrige uke var Børge og jeg innom Marius på Intersport i Bogstadveien for å titte på våtdrakter.
Vi skal som kjent være med i en del triathlon-konkurranser de neste månedene,
så alt utstyr må på plass!

Marius hadde funnet frem en modell til oss som heter 2XU R:2 Race Wetsuit, noe som visstnok skal være et godt valg for nybegynnere. Etter å ha knotet i 10-15 minutter var vi omsider inni draktene. Svette, varme og rimelig fornøyde, stilte vi oss opp for fotografen,
slik at vi kunne dokumentere vår debut i våtdrakt.

Resultatet ser dere her (å ja, vi har på oss sokker ;-))
Triathlon here we come!