Monthly Archives: januar 2012

Hvordan legge inn intervalltrening på Polar RCX5

For litt under en uke siden kjøpte jeg meg en herlig ny pulsklokke! Valget falt på Polar RXC5. En snerten pen liten sak! Jeg har hele tiden brukt Garmin Forerunner 305 under trening, så skuffelsen var stor da jeg ikke fant noe sted i pulsklokken der jeg kunne legge inn ønsket intervalltrening.

Jeg googlet litt og leste ulike forum, for hvordan jeg kan gjøre dette. Her er hva jeg har samlet opp.

  • Det er pt ikke mulig å legge inn intervalltrening i selve pulsklokken
  • Du må først sette opp intervalltreningen på polarpersonaltrainer.com
  • Deretter må intervalltreningen overføres til min pulsklokke

Under kan du lese hvordan jeg har satt opp en 45/15 intervalltrening.

  1. Gå inn på polarpersonaltrainer.com
  2. Klikk på ‘Min Trening’
  3. Velg ‘Dagbok’
  4. Klikk inn i ruten for ønsket dag og klokkeslett for intervalltreningen
  5. Velg ‘Fanebasert mål’ i ruten som dukker opp
    (Fyll deretter inn ønsket intervalltrening under fanen ‘Faser’)
  6. Under kolonnen ‘Navn’ fyller jeg inn om det er ‘Oppvarming’, ‘Arbeid’, ‘Hvile’ eller ‘Nedkjøling’
  7. Under kolonnen ‘Type’ legger jeg inn hvordan jeg ønsker treningen målt. Jeg har valgt ‘Tid’
  8. Under kolonnen ‘Varighet’ legger jeg inn hvor lenge jeg ønsker hvert drag
    (Jeg har valgt 45 sekunder ‘Arbeid’ og 15 sekunder ‘Hvile’)
  9. Under kolonne ‘Grenser’ har jeg valgt ‘Sportssoner’, samt satt en nedre og øvre grense for hver fase
    (Hos Polar kan hver fase repeteres fra 0-12 ganger)
  10. Jeg har valgt en arbeidsøkt på 45 sekunder og en hvileøkt på 15 sekunder
  11. Jeg har altså lagt inn disse to valgene som Fase 1 og Fase 2
  12. For å repetere dette ti ganger har jeg valgt ‘Repeter faser’, fase 1 og fase 2, 10 ganger

Slik ser intervalloppsettet mitt ut (klikk på bilde for større visning):

Når jeg har lagt dette inn i min dagbok, må jeg overføre treningen til pulsklokken.
Dette gjør jeg på følgende måte:

  1. Overføre data fra polarpersonaltrainer.com til pulsklokken på vanlig måte (via WebSynk)
  2. Klikker deretter på ‘Up’ eller ‘Down’ knappen på pulsklokken slik at ‘Menu’ vises
  3. En ny meny ved navn ‘Program’ har dukket opp
  4. Velg ‘Program’
  5. Starte intervalltreningen jeg har satt opp
Advertisements

Sandbags og Clubbels

Etter tips fra Bjørn WangTwitter i går, er det noen spennende treningsformer og øvelser jeg må få testet ut i løpet av dette året!
Dette gjelder spesielt:

  1. Sandbags
  2. Clubbels

Særlig har jeg sansen for Sandbags. Variert og godt trening! I tillegg er den funksjonell, samtidig som jeg kan gjøre mange ulike øvelser for hele kroppen.

Her ser du noen øvelser med Sandbags

Her er noen øvelser med Clubbells

Så hva tror du? Er dette din nye treningsform?

Da blir det Triathlon i 2012!!

Jeg har bestemt meg for å delta i Ringshaugdysten Triathlon 2012.
Wikipedia sier dette om Triathlon:

Triatlon er en multisport som består av svømmingsykling og løping. Distansene for hver disiplin varierer, men de avvikles alltid i denne rekkefølgen. Konkurransen foregår på tid og med fellestart. Konkurransen foregår kontinuerlig fra starten av svømming til man er ferdig med løpingen, og tiden man bruker i skiftesonene mellom overgang fra svømming til sykling og sykling til løping teller med i totaltiden

Som dere ser av definisjonen, er dette så langt utenfor min komfortsone, at det hele blir bare moro! Jeg er up for a challange, så dette passer meg bra. Det blir viktig å ha fokus på akkurat dette målet første halvdel av 2012.

Så hvorfor velger jeg dette rittet? Jo, svaret er enkelt. Triathlon som folk flest kjenner det er 1500 m svøm, 40 km sykling og 10 km løp. Det blir for brutalt for meg! Jeg vil ha det moro, samtidig som jeg kjenner adrenalinet koker!

Dette løpet er derimot halvparten, altså 750 m svøm, 20 km sykling og 5 km løp. Med andre ord innenfor det som er forsvarlig, men likevel langt utenfor min komfortsone!

Og du? Jeg har aldri deltatt i en konkurranse som inneholder svømming, sykling eller løping…

Bilde hentet fra Mariano Kamp (Flickr)

Kosttilskudd jeg bruker

Etter å ha trent målrettet i tre måneder med Lene Alexandra, samt fulgt med på mitt ernæringsinntak via somebody.no, er det ikke til å komme utenom at jeg får i meg for lite proteiner. Lene har skaffet meg en ‘startpakke’ på kosttilskudd som jeg har brukt i noen dager nå. Produktene er fra Scitec Nutrition.

Så tenker du sikkert hvorfor skal jeg bruke dette? Jo, via vanlig kosthold får jeg ikke i meg nok proteiner, samt annet stoff som gjør at kroppen min skal få restituert seg godt nok. Disse produktene skal hjelpe meg å nå mine mål for 2012!

Nedenfor ser du de produktene jeg har tatt i bruk.

Fairing M.R.P 2
Hjelper meg å få i meg kroppens byggestener, nemlig proteiner. I tillegg til proteiner og karbohydrater inneholder produktet også vitaminer og mineraler. Det er faktisk slik at en porsjon sikrer meg halve dagsbehovet av vitaminer og mineraler.
Tas to ganger om dagen.
Les mer om produktet

BCAA 6400
Konsentrert aminosyre som under trening skal spare musklene for nedbryting.
Tas før og etter trening, samt før jeg legger meg.
Les mer om produktet

G-Bomb
Glutamin som sørger for, og vedlikeholder formen jeg er i, samt bidrar til reduksjon av nedrytningen av musklene.
Tas 30 min før trening, og rett etter trening.
Les mer om produktet

GH-Surge
Gjør at jeg ikke mister muskelmasse.
Tas før jeg legger meg.
Les mer om produktet