Monthly Archives: november 2011

155 kg i Markløft!

Dagens trening gikk så det suste! Rekord ble det også! Det beviser nok en gang at det jeg driver med fungerer.

Det som er moro er at jeg har fått kontakt med en av Lene Alexandra sine andre PT-klienter, Børge. På bloggen hans anmeldese.no leste jeg følgende her om dagen:

 …His name is Kenneth, he has his own blog about his training, Bedre Trening (in Norwegian), and I must say that it is inspiring to read about his achievements and what he does. It also makes me wanna push harder, do more and concer the world! Great stuff Kenneth. the fight is on! ;)…

Børge er en bra kar med et herlig engasjement som smitter! Det han har fått til inspirerer meg til å fortsette videre med treningen! Kontakten med Børge gjør at jeg får et nytt konkurranseelement i min trening. Jeg kjenner Børge puster meg i nakken på markløft, så her må jeg bare trene knallhardt videre! Jeg er helt sikker på at vi kan hjelpe hverandre til å oppnå akkurat det vi vil!

Som takk for ditt rekordløft på 140 kg kan du her se mitt rekordløft på 155 kg – The fight is on! 😉

Advertisements

Tre gode mageøvelser

Er du lei av ‘vanlige’ sit-ups og ønsker å trene core-muskulaturen samtidig som magen får kjørt seg? Felles for alle øvelsene er at hele magen får trent seg, også nedre del. Se mine tre siste videoer under – her får magen din noe å bryne seg på!

Deilig øvelse som virkelig får deg til å kjenne at magen lever!

Tung og vondt. Som dere ser har jeg ikke teknikk eller smidighet. Men det kommer seg! (stabiliseringsøvelse for skulder :-))

Ny øvelse som virkelig får kjørt magen. I tillegg blir det litt ekstra med vekt på ryggen!

CrossFit-inspirert time

På onsdag 23 nov hadde PT Lene Alexandra planlagt å kjøre CrossFit-inspirert time i sal. Jeg og tre av hennes andre PT-klienter hadde tid denne dagen. Jeg har aldri testet kroppen min med en slik treningsform, og det merket jeg flere dager senere. Lårene mine var ømme og tunge som bly. Men for all del, dette er moro! Elsker når jeg kjenner at jeg er støl flere dager etter at treningen er gjennomført!

Under opppvarmingen gjorde vi disse øvelsene

  • Rolig jogging
  • Rolig jogging (hendene, ryggen og magen i bakken på kommando)
  • Utfall
  • Utfall med snev av ‘James Bond’
  • Spensthopp

Selve treningen hadde disse 10 postene

  • Burpees
  • Mageøvelse
  • Militærløft
  • Kettlebells swing
  • Stående roing med vektstang
  • Step-up
  • Utfall med vekter
  • Hoppetau
  • Mage – begge sider
  • Froskehopp på slides

Utført med 45 sekunder på hver stasjon og 15 sekunder pause. Dette rakk vi å gjøre to ganger.

Min konklusjon

Kjempebra økt! Tungt, variert og med mulighet for å utfordre kroppen gjennom hele treningen. Selv kjente jeg at bena mine skulle få det tungt. Som jeg sier til meg selv:

Er det noe som er tungt og ubehagelig, må det trenes på!

I tillegg er det utrolig hvor effektivt det er med 45*15 på hver stasjon. Kroppen klarer aldri å hente seg helt inn, og brytes ned sakte men sikkert. Det er jo derfor vi trener så hardt, right? For å oppnå resultater! Det at andre også er med på en slik time gjør at det blir litt konkurransepreg over det hele. Man vil jo gjerne vise hvor god form man er kommet i!

Veldig hyggelig å treffe de andre som blir trent av Lene. Det gjør at man får et mer samhold, samtidig som man kan pushe hverandre, og dele erfaringer. Skal si vi er en sporty gjeng – dere skulle sett oss!
For denne treningen gir jeg en klar….

PT som lytter og tar hensyn

Glad jeg har en PT som tar hensyn til kroppen min når jeg begynner å bli sliten, og noen ledd i kroppen ikke er like samarbeidsvillige. Jeg har en PT som lytter, og ikke pusher meg når kroppen sier stopp! Som alle vet – det er viktig å lytte til kroppen! Jeg droppet dette en gang – da jeg begynte med jogging – resultatet ble beinhinnebetennelse. Her skrevet om det her.

I går hadde jeg en liten føling i knærne mine, noe som gjorde at min PT Lene Alexandra endret på planlagte program, og fant alternative øvelser. Hun valgte istedet å ha fokus på stabilisering og balanseøvelser. For meg var dette helt greit. Skader aldri å ha god balanse som grunnmur – uansett hva jeg driver med! Jeg er helt overbevist om at å ta det med ro når kroppen sier fra, gjør at jeg når mine mål i tide, eller litt før. Det finnes jo mange andre dager jeg kan gi 110 % på trening?!

Gårsdagens økt ble derfor (like tungt dette her!!):

  • Holde balansen på ett ben m/lukkende øyne
  • Holde balansen på ett ben på bosuball
  • Knebøy m/vektstang på bosuball
  • Gående utfall med kettlebells
  • Ryggliggende hamstringstrekk
  • Kettlebell swing
  • ‘Asstraining’
  • Toes to bar i ringer uten å være nedi gulvet

Treningen avsluttet jeg med ‘Skin The Cat’ to ganger, uten å være nær gulvet med bena! Relativt stolt over meg selv. Så lenge jeg trener målbevisst klarer jeg ting jeg aldri trodde skulle være mulig. Slik gjennomførte jeg øvelsen.

Salade de Kenneth

Jeg er ingen mesterkokk, men salat føler jeg er min greie. I den senere tid har jeg funnet meg en salat jeg bare digger å spise (og følgelig å lage). Den gjør meg passe mett, samtidig som jeg føler meg lett i magen. I tillegg får jeg i meg masse av de næringsstoffene kroppen trenger.

Her er hva jeg har i min salat:

  • Mais
  • Bønner
  • Pinnekjerner
  • Paprika
  • Rød løk
  • Brokkoli
  • Agurk
  • Gulerøtter
  • Avokado
  • Reddiker
  • Sukkererter
  • Egg
  • Fullkornspasta
  • Kylling

Jeg har bevisst utelatt salatblader, da det gir meg lite. Når salaten er ferdig laget sper jeg på med litt salt og pepper. Det gjør susen og gir salaten litt ekstra. Dessuten har jeg på litt chillidressing for ekstra smak. Resultatet ser slik ut.

Min salatblandings. Bilde tatt med mobilkamera

Favorittøvelser Crossfit

Siden treningen går som bra om dagen er det moro å se hvilke styrkeøvelser jeg nå har fått sansen for! Etter at jeg begynte å trene med PT Lene Alexandra  har jeg fått mer og mer sansen for crossfit-baserte øvelser. De klassiske  styrkeøvelsene – som benkpress, biceps curl osv – er skiftet ut med crossfit-øvelser. Crossfit Norge har beskrevet Crossfit med en setning på denne siden:

Konstant varierte funksjonelle øvelser, utført med høy intensitet

Ved å trene crossfit-øvelser vil jeg automatisk bli sterkere i de klassiske styrkeøvelsene. Dette fordi crossfit-øvelsene trener alle støttemusklene rundt gitte hovedmuskel. Ved å kjøre klassiske øvelser trener jeg muskelen isolert sett, og det vil jeg ikke.

Her er min topp 6 styrkeøvelser (tilfeldig rangert)

  • Markløft (meg selv i YouTube-video)
    Alle med respekt for seg selv bør ha med øvelsen i sitt program! Sjekk iform.no sin artikkel om markløft
  • Toes To Bar (tilfeldig YouTube-video)
    Deilig øvelse som trener magen på en helt ny måte. Tungt som fy. Trikset er å heise seg med strake ben (jeg har litt igjen der)
  • Chins (tilfeldig YouTube-video)
    Tungt som bare det, men herlig mestringsfølelse når jeg klarer å løfte meg x-antall ganger!
  • Burpees (tilfeldig YouTube-video)
    Kombinasjon av knebøy og armhevinger som trener alle de store muskelgruppene i kroppen
  • Kettlebell Push-up (meg selv i YouTube-video)
    Armhevinger med vekter. Trener stabilitet og styrke samtidig!
  • Hand Stand Push Ups (tilfeldig YouTube-video)
    Stå på henda å ta armhevinger! Jeg klarer bare tre nå, men viktig å ha noe å jobbe mot!

Another day, another record!

Tirsdag 8 nov klarte jeg 150 kg i markløft! Litt mer stolt av meg selv enn sist uke. Progresjonen i denne øvelsen har vært over alt forventning! Det er så motiverende å trene når resultatene viser seg. Kjenner imidlertid at de neste kiloene ikke kommer gratis. Nå må jeg ha full fokus, trene riktig og målbevisst!

Funny delen er at jeg satt som mål å klare dette innen 31.12.2011 – så litt foran skjema er jeg. Ingen defensiv målsetting heller. Jeg har økt med mange flere kilo ifht det jeg trodde var mulig. Under kan du se rekordløftet mitt!

Som takk for at jeg klarte dette, satte min PT Lene Alexandra øvelsen under som avslutning for dagen. Dette var første gang jeg gjorde Kettlebell Push-up, så slet nok med 8 kg for hver arm ;-).

Kjedelig med samme intervalløkt om og om igjen?

Kjørt de samme intervalløktene om og om igjen? Går det mye i 4*4 eller 20*10?

Da jeg trente med PT på Elixia hadde jeg kun hørt om intervalløktene over. Det viser seg at det er mange flere måter å trene intervall på! Jeg fikk en oversikt jeg ønsker å dele med dere.

Så neste gang du går lei av intervalløktene dine, ta en titt i oversikten nedenfor. Denne vil helt sikkert gi deg ny inspirasjon!
Lykke til!!

Ønsker du oversikten i PDF finner du den her

Sneak Peak fra PT-sonen

Lurer du på hvordan det er å trene med en Personlig Trener?

Her har du en video som gir deg et innblikk i PT-treningen. I dag la vi opp til 30 minutter med trening, og 30 minutter til prat om kosthold.

Treningsøkten startet med intervalltrening basert på Tabata-metoden. Dvs spurte 20 sekunder, etterfulgt av 10 sekunder pause. Dette gjentok jeg 15 ganger. SLITEN!

Etter å ha løpt på tredemølla, gjennomførte jeg en Amrap-runde som Lene Alexandra hadde satt opp med følgende øvelser:

  • Thruster
  • TTB
  • American Kettlebell Swing
  • Markløft

På hver stasjon skulle jeg gjennomføre 6 reps. Dette gjentak jeg 5 ganger. Nedenfor ser du resultatet – som du skjønner, dette er tunge greier! Videoen varer i åtte minutter. Gidder du ikke se alt, er det bare å hoppe fremover 🙂

Pain is temporary glory is forever!

Så kom igjen folks, trening er digg!!

Treningsdagbok – dag 2

I går (01.11.11) hadde jeg en ny PT-økt. Litt tyngre enn vanlig. Var ikke flink nok til å spise før trening, men det gjør ikke noe. Satt tross alt noen rekorder! Og da er det ikke lov å være deppet!

I går trente jeg etter sirkeltreningsprinsippet. Dette er en form for trening som er tung, og kombinerer styrke og kondisjon på en super måte! klikk.no hadde denne artikkelen om sirkeltrening, der de bl.a sier:

Funksjonell trening er det nye, store på treningsfronten. Man har fokus på å styrke samspillet mellom musklene slik at hele kroppen jobber gjennom øvelsene, og ikke kun noen få muskelgrupper. Gjør øvelsene som sirkeltrening – annenhver øvelse har hovedfokus på styrke og kondisjon.

Etter endt oppvarming, og diverse andre øvelser hadde vi noe tid igjen av timen. Dette er øvelsene jeg rakk to ganger for PT-timen var over:

Push-ups i ringer 10 reps
Hoppetau 1 minutt
Roing 1 minutt
Toes To Bar 10 reps
Hang-ups 10 reps
Kettlebell Hand swing 10 reps
Kettlebell American Swing (til skuldrene) 10 reps

Jeg tror jeg brukte ca 20 minutter på dette.