Beinhinnebetennelse – en møkka skade, men jeg ble kvitt den!

Det er ikke til å komme utenom – selv om 32 år ikke er noen alder – har jeg slitt med en skade som har gjort meg demotivert og lei. Jeg har brukt to av mine siste år på å bli helt kvitt beinhinnebetennelse. Jeg kan takke meg selv for at jeg fikk skaden ved å løpe på asfalt med meget dårlige jobbesko, samtidig som jeg ikke hørte på kroppen når den sa fra. Når jeg i tillegg spiller innebandy på hardt underlag gjør det ikke saken bedre. På wikipedia fant jeg denne forklaringen på beinhinnebetennelse:

Beinhinnebetennelse (latin tibiaperiostitt) er en betennelsebeinet på grunn av overbelastning gjennom for mye og for hard trening. Betennelsen forekommer vanligvis i idretter der det ofte foregår mye løping og hopping. For å være sikker på at betennelsen forsvinner er det nødvendig å oppsøke lege.

Sportsskader.no sier følgende:

Smerte tilstand i leggen som forårsakes av overbelastning. Noen hevder at årsaken skyldes at muskulaturen strekkes og irriteres ved stadig trening. Det fører til en irritasjon av beinhinnen rundt knoklene og senehinnen som ligger rundt senene på innsiden skinnbenet i leggen.

Personlig tror jeg det er en kombinasjon av repeterende belastning på bakgrunn av dårlige forutsetninger som f.eks dårlige sko, og for hard trening med tung belastning over en kort periode. Med dårlige joggesko og dårlige innebandysko var det nødt til å gå galt for meg. Det ble hyppige treninger, uten at jeg hørte på signalene fra kroppen.

Jeg vil derfor dele noen erfaringer jeg har gjort mtp denne skaden, og hva jeg gjorde for å bli kvitt den. Bare så det er sagt – jeg er kvitt skaden nå, og har ingen planer om å få den igjen!

Først, benhinnebetennelse er en møkka skade! Det var viktig å ikke forhaste meg. Jeg ville absolutt ikke ha tilbakefall på en skade jeg hadde lest ville ta lang tid å bli kvitt. Jeg testet mye, og her er noen av det kroppen min responderte bra på – og ikke så bra:

Akupunktur – Tommel opp! Små nåler satt inn i spente nerver på forsiden av leggen. 2-3 behandlinger av 20 minutter pr gang, og mye var borte
Iskaldt vann på leggen – Tommel ned! Hjalp der og da, men dagen etter var smertene tilbake
Tigerbalsam – Tommel ned! Motvirker ikke smertene senere
Teipe benet – Tommel ned! Hjalp ingen ting
AirPad – Tommel opp! En balansepute som hjalp meg å styrke de små musklene og knoklene i føttene. Gull verdt!

Etter endel prøving skjønte jeg at jeg måtte ta det med ro. Jeg måtte bare trene uten belastning på leggene. For meg ble sykkel redningen. Leggene fikk lav belastning, og jeg fikk noen herlige turer i Nordmarka! Kort foralt: med minimal løpetrening og belastning kjente jeg at beinhinnebetennelsen forsvant mer og mer.

Hva gjorde jeg, og hva gjør jeg nå for å forhindre beinhinnebetennelse fremover?

  1. Alle gamle og slitne joggesko/treningssko ble kastet! Et besøk på Løplabbet ga meg de perfekte joggesko tilpasset mine føtter. Handler nå kun på Løplabbet eller Torshov Sport der jeg føler det er kompetente folk som kan hjelpe meg
  2. Innleggsåler for stabilisering i alle sko. Høres kanskje rart ut. Men jeg bruker innleggssåler for stabilisering i innebandysko, fritidssko og pensko. Fungerer som bare det. Et must!
  3. Bruker AirPad 1-2 ganger i uken for å vedlikeholde og styrke de små musklene og knoklene i føttene
  4. Uttøyning på fremsiden av leggene! Kommer aldri aldri til å droppe dette – ever!
  5. Triggerpunktbehandling – bare for å være på den sikre siden: går til behandling hver tredje uke. Fokus er føttene og stabilitet

Og sist men ikke minst – jeg lytter til kroppen. «Rom ble ikke bygget på et døgn» har en smart person sagt en gang. Det gjør ikke kroppen heller. Det tar tid å trene seg opp. Lytter jeg til kroppen, samtidig som jeg følger de fem punktene over, har jeg mye mindre slitasje i legger, knær og bakside lår. Null beinhinnebetennelse! Smertefri og god trening! Alt henger sammen!

Advertisements

Posted on januar 23, 2011, in Løping and tagged , , . Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. Grattis! Jeg misunner deg tålmodigheten det må til for å kvitte seg med dette. Jeg er selv plaget med samme greia, har hatt det i ett par år nå. Har funnet en gylden mellomting mellom trening og hvile, jeg trener annenhver dag og det ser ut til å holde det i sjakk, men den ligger der fortsatt. Kanskje jeg skal gjøre som du, være smart å trene lurt og rolig.

  2. kennetharvesen

    Takk for kommentar. Ja, det tok lang tid. Men jeg var tålmodig, og med en gang jeg merket at ‘noe var på gang’ i leggen, tok jeg det med ro. Resultatet er at jeg nå kan trene når, hvor og så lenge jeg ønsker. At jeg kommer til å løpe maraton på asfalt – skjer nok ikke 🙂

  1. Tilbaketråkk: PT som lytter og tar hensyn « Bedre trening

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: